AI is overal om ons heen. Waar moeten we dan op letten?
In deze track gaan we kijken naar de praktijk. Hoe komen bedrijven eigenlijk aan data en hoe gaan ze daar mee om?
En dát is waardevolle informatie. Slimme systemen kunnen patronen ontdekken in grote hoeveelheden data, dus ook in de data van het koopgedrag van mensen in hun winkels.
Maar eigenlijk creëer je de hele dag door data.
Daarom is het nodig de volgende vraag te stellen: wat mag er allemaal wel en niet met onze data gedaan worden? Het antwoord daarop is afhankelijk van de volgende stelling…
Enkele basisregels, die je ook vaak terugleest in de kleine lettertjes, zijn bijvoorbeeld het niet delen van je data met andere partijen en het gebruiken van je data puur en alleen voor bedrijfsdoeleinden.
...om als pizzaliefhebber net iets te vaak advertenties van sportscholen voorgeschoteld te krijgen? Waarschijnlijk niet.
Tenzij je expliciet toestemming hebt gegeven, is het geen verantwoorde manier om met jouw persoonlijke data om te gaan.
Je kent ze vast wel: bekend van hun online winkels en de streamingdienst. Amazon wilde een tijd geleden AI toepassen op hun eigen personeelsbestand.
Klik op de kruisjes om te lezen wat er gebeurde.
Maar jij weet nu hoe dat zit. Het algoritme doet niks. Het zijn mensen die het ontwerpen en vaak op basis van geselecteerde, historische data.
Vaak hanteren we dan begrippen uit de ethiek. In deze video bespreken we het Engelse acroniem F.A.C.T.
Maar volgens Jim hoort daar nog een letter bij. Daarom ging hij op bezoek bij Deloitte.
Klik op de letters voor een korte samenvatting.
Want, ook binnen de overheid duiken AI-systemen op. Zo zijn er al uitdagingen met geautomatiseerde overheidsbeslissingen...