Om AI succesvol in te zetten, is het belangrijk om ook de ethische aspecten en eventuele valkuilen te bespreken.
Daarom in deze track aandacht voor ethische kwesties. Na de video van Inge vertellen we je hoe dat in zijn werk gaat.
Allereerst bepalen we een thema dat relevant is voor AI in het onderwijs. Vervolgens kijken we naar zowel de positieve als de negatieve kanten. De conclusie mag je zelf trekken. Ethiek gaat immers over het 'juiste' doen.
Dat doen we met hulp van Bart Karstens. In deze video stelt hij zichzelf voor.
Adaptieve leersystemen kunnen leerlingen goed ondersteunen bij hun ontwikkeling.
Neem een klas in gedachte die je les geeft. Denk hierbij aan de cognitief ‘sterke leerlingen.’
Gedaan? Beantwoord nu eerlijk de volgende vraag...
Een tweede positief aspect volgens Bart.
In sommige gevallen kan digitalisering zorgen voor kansenongelijkheid.
Bart gaat in op het profileren. Oftewel, het risico dat leerlingen gedupeerd worden door oude data.