AI heeft data nodig. Veel data. Big data.
En die wordt iedere dag groter.
Dat vinden winkels ook. Zo verzinnen zij speciale aanbiedingen voor jou, omdat ze weten wat jij graag koopt.
En denk ook maar aan Netflix: zij weten wat jij graag kijkt, dus raden ze films aan die jij waarschijnlijk ook leuk vindt.
We vroegen het op straat. Bekijk de video hier.
Plotseling krijg je wel heel veel advertenties van sportscholen. Alsof zij weten dat je wat meer zou moeten sporten.
Het lijkt erop dat de pizzeria jouw data aan die sportscholen heeft doorgegeven.
Er zijn een paar basisregels waar bedrijven zich aan moeten houden. Jouw data mogen ze niet aan andere bedrijven geven zonder jouw toestemming.
Sinds 2018 is er zelfs een speciale wet voor bedacht: de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Hierin staat geschreven dat de bedrijven op een juiste manier moeten omgaan met jouw privacy. Doen ze dat niet, dan volgen er hele hoge boetes.
Zij mogen ook niet zo maar van alles met data doen. Maar soms mogen ze net iets meer dan bedrijven, klik maar verder.