#3 : Het platform probleem

Het platform probleem

Een handvol platformen bepaalt voor een groot deel wat mensen te zien krijgen op internet. En die afhankelijkheid kan problematisch zijn.

In deze track gaat het over jou.

En wel over de manier waarop jij met media en communicatie omgaat. Daarom starten we weer met een aantal vragen.

Wel eerlijk antwoorden hè? 

ps4

Iemand die met bijzondere interesse naar media kijkt, is José van Dijck.

Zij is universiteitshoogleraar Media en digitale samenleving aan de Universiteit Utrecht en in 2021 ontving zij de Spinozaprijs, de hoogste wetenschappelijke erkenning in de wetenschap.

De grote jongens....

En dan kijkt José vooral naar GAAMM. Oftewel Google, Amazon, Apple, Meta (de nieuwe naam van Facebook) en Microsoft. Deze bedrijven staan allen in de top 10 van meest waardevolle bedrijven ter wereld.

big tech

Deze bedrijven worden ook wel 'platforms' genoemd.

Maar wat bedoelen we daar eigenlijk mee?

Stel, je houdt niet van boodschappen doen, maar wel van gezond eten.

Dan kun je een abonnement nemen op een partij als Hello Fresh. Zij zorgen dan dat de boodschappen bij jou thuis worden bezorgd. Precies op maat en volgens de door jou aangegeven voorkeuren. 

Je betaalt een vast bedrag per maand totdat je opzegt. Dat is een voorbeeld van "maaltijden as-a-service".

picnic auto

As-a-service

Welke rol spelen data en algoritmen daarbij?

Over Facebook

Facebook is een bijzonder platform omdat zij geen maandelijks bedrag berekenen aan hun gebruikers. Het bedrijf levert een gratis dienst.

ai course

Maar...

Toch heeft het bedrijf -zeker op ethisch vlak- wel een aantal uitdagingen. José bespreekt er drie.

Samenvatting

In deze track heb je geleerd dat:




Track 3 afgerond!

NEXT UP: Kunstmatige ongelijkheid


Je wordt automatisch doorgeschakeld, of klik op bovenstaande knop.